Se publicó el artículo “Large-scale mining in a small developing country: macroeconomic impacts of revenue allocation policies”, Resources Policy 46 (2016), pp. 433- 443.

Autores:

Cecilia Llambi, Marcelo Perera, Flavia Rovira, Carmen Estrades

Abstract

If fulfilled, the plan to start exploiting iron ore reserves at a large-scale in Uruguay would attract the country’s largest foreign direct investment and would change the productive structure of the country, historically based on agricultural and livestock production. The prospective of large-scale mining could increase public revenue by taxing the activity. However, as the “natural resources’ curse” hypothesis states, there may be some negative effects associated to the exploitation of natural resources: Dutch disease phenomenon, high-income volatility of resources, rent seizing, among others. The aim of this paper is to assess the impact that the exploitation of iron ore reserves might have on the Uruguayan economy, and to discuss different policy options in order to make use of funds derived from the activity. To do so, we apply a dynamic general equilibrium model, and we simulate different revenue allocation policies. Our results show that, even when the exploitation of iron ores reserves might lead to an appreciation of the domestic currency and thus have a negative impact on traditional export sectors, the magnitude of the effect would not be significant, and it would not adversely affect the long-term growth rate. The negative impact can be mitigated with the creation of an intergenerational investment fund, especially when a higher part of it is destined to foreign assets. Destining a high part of the fund to investment in infrastructure also contributes to boost the growth in GDP linked to the introduction of a large-scale mining activity in the country.

Acceder al artículo

Más vistos

Fundamentos distributivos del rediseño y la “personalización” del IVA

Carlos Grau Pérez Fernando Lorenzo Gustavo Viñales   Entre los múltiples argumentos que pueden esgrimirse para justificar la necesidad de introducir ajustes en el diseño del Impuesto al...

Uruguay debe adoptar el impuesto mínimo global en 2025

Gustavo Viñales Guillama (*) El Acuerdo Fiscal Global del Marco Inclusivo de la OCDE, suscrito originalmente por 137 países, entre los que se encontraban Estados...

Desaceleración del crecimiento en un contexto de restricciones estructurales

El Producto Interno Bruto (PIB) de Uruguay registró un crecimiento del 3,1% durante el año 2024. Este desempeño fue inferior a lo anticipado por...

LA INFLACIÓN SE MANTENDRÁ POR ENCIMA DEL CENTRO DEL RANGO META DURANTE 2025

En febrero, el IPC aumentó un 0,69%, valor cercano a la proyección de CINVE de 0,55%. Con ello, la variación anual del IPC se...

¿Es viable mantener la meta del Resultado Fiscal Estructural fijada por el equipo económico del gobierno saliente?

Silvia Rodríguez-Collazo (*) En el último informe del Consejo Fiscal Asesor (CFA) se expresó en favor de mantener incambiados los objetivos establecidos en la...

Noticias relacionadas