“Teacher Quality and Cross Country Differences in Student Achievements: An application of PIAAC data.»

Autores: Gonzalo Zunino y Ana Hidalgo-Cabrillana,
Trabajo presentado en 6th PIAAC International Conference. Roma, Italia. Enero de 2020. OECD.

Abstract
Teacher’s quality is arguably one of the main determinants of student’s
outcomes, yet it is notoriously hard to measure. This paper
proposes and calibrates a micro-founded theoretical model of teacher
selection for a panel of 22 OECD countries for the period 2000-2015
in order to infer teacher quality (TQ thereafter). In the model, TQ
is endogenously generated as a result of individuals decisions to apply
for a teaching position and school decisions to select and recruit their
teachers. Our occupational choice model of TQ is consistent with
the observed non-linear relationship between student outcomes and
teacher wages. The counterfactual exercises nd that cross-country
differences in TQ explains approximately 22% of the observed crosscountry
variance in students outcomes, its effect is quite similar to
the family background effect. We also f nd that initial distributions
of observable skills on the population are crucial to determine current
differences in TQ across countries, while teacher salaries and other
labour market conditions are of lesser importance.

Keywords: Roy model, teacher selection, distribution of adult skills,
student achievements, teacher quality.

Programa de la Conferancia.

Diapositivas utilizadas para la presentación del trabajo.

Si está interesado en este documento, por favor, contactar al autor.

Más vistos

Convocatoria para trabajos de Investigación – 8°Conferencia de la RIE

La Red de Economía de la Innovación y el Emprendimiento de América Latina y el Caribe (RIE) tiene por objetivo promover el estudio, la...

LA INFLACIÓN CONTINUARÁ DENTRO DEL RANGO META DURANTE LOS PRÓXIMOS DOCE MESES

En mayo, el IPC aumentó un 0,4%, próxima a la proyección de cinve (0.3%). La variación anual del IPC se situó en 4,2%. Las proyecciones...

Curso «Para Entender la Economía del Uruguay», Edición 2024

Curso de formación en temas económicos y financieros, basados en el  libro de texto “Para Entender la Economía del Uruguay”. El objetivo principal de...

Cobertura previsional en Perú: Potencial impacto de la reducción de años de cotización requeridos en el Sistema Nacional de Pensiones

por Ignacio Apella y Gonzalo Zunino Publicado en:  Runamanta N.° 2, Revista Peruana de Pensiones INTRODUCCIÓN "En el sistema privado de capitalización el trabajador puede retirarse a la...

Buenas intenciones no es sinónimo de buenas políticas

Artículos publicados en Semanario Brecha por Gonzalo Zunino "El importante número de firmas que apoyó la iniciativa de plebiscito vinculada al sistema de seguridad social, impulsada...

Noticias relacionadas