“Teacher Quality and Cross-Country differences in student achievements”

Autores: Gonzalo Zunino y Ana Hidalgo-Cabrillana

Versiones preliminares presentadas en: 

22nd Annual Meeting of the Latin American and Caribbean Economic Association (LACEA). Buenos Aires, Argentina, (noviembre de 2017).
Programa

42 Simposio de la Asociación Española de Economía (SAEe). Barcelona, España, (diciembre 2017).
Programa del Simposio
Acceder al documento.

Royal Economic Society. Annual Conference 2019. Warwik, Inglaterra.
Programa de la Conferencia.

Abstract
This paper proposes and calibrates a micro-founded theoretical model of teacher selection for a panel of 22 OECD countries. Based on the model, I build time series of teacher quality (TQ) for each country, analyse its main drivers and study the importance of TQ in explaining differences in student achievements. In equilibrium the relationship between teacher salaries and TQ is non-lineal and maybe non-monotonic which help us to understand the ambiguous findings in the empirical literature between teacher salaries and student achievements. My proposed measure of TQ is strongly positively correlated with cross-country dispersion in student outcomes, even controlling for student and school characteristics, family background, macroeconomic context and unobservable country fixed effects. The counterfactual exercise shows that cross-country differences in TQ explains approximately 22% of the observed cross-country variance in students outcomes, its effect is quite similar to the family background effect. Initial distributions of population skills are crucial to determine current differences in TQ across countries, while teacher salaries and labour market conditions are of lesser importance.

Keywords: Teacher selection, skills, student achievements.

Para acceder al trabajo en su versión final, por favor, contactar al autor.

Más vistos

Apertura de inscripciones | Curso de «Ciencia de Datos con R»

El Centro de Investigaciones Económicas anuncia la apertura de inscripciones para el curso: Ciencia de Datos con R a realizarse durante el próximo mes de octubre. El...

Caída interanual de más del 10% en el segundo trimestre

El Banco Central del Uruguay (BCU) publicó hoy el Informe de Cuentas Nacionales (CC.NN.) correspondiente al segundo trimestre de 2020, primer trimestre en transcurrir...

Entre bloques de construcción rosados y azules

Nuevo artículo en Blog SUMA: Autora:  Fedora Carbajal | Investigadora de Cinve | Máster en Economía por la Universidad Nacional de La Plata, Argentina  |...

Julio: séptima caída interanual consecutiva del núcleo industrial

Según los datos publicados el viernes 11 del presente mes por el INE, tanto la producción de la industria manufacturera total como la de...

Curso de «Ciencia de Datos con R»

Los objetivos principales de este curso son: ~ Capacitar en el manejo avanzado de R para el procesamiento y análisis gráfico de bases de datos. ~...

Noticias relacionadas