“Teacher Quality and Cross-Country differences in student achievements”

Autores: Gonzalo Zunino y Ana Hidalgo-Cabrillana

Versiones preliminares presentadas en: 

22nd Annual Meeting of the Latin American and Caribbean Economic Association (LACEA). Buenos Aires, Argentina, (noviembre de 2017).
Programa

42 Simposio de la Asociación Española de Economía (SAEe). Barcelona, España, (diciembre 2017).
Programa del Simposio
Acceder al documento.

Royal Economic Society. Annual Conference 2019. Warwik, Inglaterra.
Programa de la Conferencia.

Abstract
This paper proposes and calibrates a micro-founded theoretical model of teacher selection for a panel of 22 OECD countries. Based on the model, I build time series of teacher quality (TQ) for each country, analyse its main drivers and study the importance of TQ in explaining differences in student achievements. In equilibrium the relationship between teacher salaries and TQ is non-lineal and maybe non-monotonic which help us to understand the ambiguous findings in the empirical literature between teacher salaries and student achievements. My proposed measure of TQ is strongly positively correlated with cross-country dispersion in student outcomes, even controlling for student and school characteristics, family background, macroeconomic context and unobservable country fixed effects. The counterfactual exercise shows that cross-country differences in TQ explains approximately 22% of the observed cross-country variance in students outcomes, its effect is quite similar to the family background effect. Initial distributions of population skills are crucial to determine current differences in TQ across countries, while teacher salaries and labour market conditions are of lesser importance.

Keywords: Teacher selection, skills, student achievements.

Para acceder al trabajo en su versión final, por favor, contactar al autor.

Más vistos

Rebaja salarial y empleo: Los trabajadores perdieron 800 millones de dólares en un año.

Autor: Carlos Grau Pérez * Tú ves las cosas y te preguntas ¿Por qué? En cambio yo sueño y digo ¿Por qué no? (1) En China durante el gobierno...

Impuesto del 1% a la enajenación de semovientes. Evolución y propuesta de cambio.

Autor: Gustavo Viñales Guillama (*) Un poco de historia tributaria El denominado comúnmente cómo “impuesto del 1% a la enajenación de semovientes”, es un impuesto creado...

Fiscalidad Inter-gubernamental y Sistema de Transferencias Financieras entre el Gobierno Nacional y los Gobiernos Departamentales de Uruguay

Autores: Fernando Lorenzo, Gustavo Viñales, Juan Pablo Jiménez, Fedora Carbajal y Rafael Mosteiro Resumen: En este trabajo se presentan los fundamentos económicos de los distintos mecanismos que conforman...

Inflación nuevamente estable en mayo, y se prevé una moderación en junio

La inflación mensual se ubicó en 0,5% en mayo, una cifra acorde a lo esperado (se ubicó dentro del intervalo de probabilidad de 50%...

La economía crece 0,6% en términos desestacionalizados durante el primer trimestre de 2022

La información de Cuentas Nacionales publicada de hoy por el Banco Central del Uruguay (BCU) da cuenta de un aumento de la actividad económica...

Noticias relacionadas