“Teacher Quality and Cross-Country differences in student achievements”

Autores: Gonzalo Zunino y Ana Hidalgo-Cabrillana

Versiones preliminares presentadas en: 

22nd Annual Meeting of the Latin American and Caribbean Economic Association (LACEA). Buenos Aires, Argentina, (noviembre de 2017).
Programa

42 Simposio de la Asociación Española de Economía (SAEe). Barcelona, España, (diciembre 2017).
Programa del Simposio
Acceder al documento.

Royal Economic Society. Annual Conference 2019. Warwik, Inglaterra.
Programa de la Conferencia.

Abstract
This paper proposes and calibrates a micro-founded theoretical model of teacher selection for a panel of 22 OECD countries. Based on the model, I build time series of teacher quality (TQ) for each country, analyse its main drivers and study the importance of TQ in explaining differences in student achievements. In equilibrium the relationship between teacher salaries and TQ is non-lineal and maybe non-monotonic which help us to understand the ambiguous findings in the empirical literature between teacher salaries and student achievements. My proposed measure of TQ is strongly positively correlated with cross-country dispersion in student outcomes, even controlling for student and school characteristics, family background, macroeconomic context and unobservable country fixed effects. The counterfactual exercise shows that cross-country differences in TQ explains approximately 22% of the observed cross-country variance in students outcomes, its effect is quite similar to the family background effect. Initial distributions of population skills are crucial to determine current differences in TQ across countries, while teacher salaries and labour market conditions are of lesser importance.

Keywords: Teacher selection, skills, student achievements.

Para acceder al trabajo en su versión final, por favor, contactar al autor.

Más vistos

Programa de formación en Métodos Cuantitativos

El Certificado de Especialización en Métodos Cuantitativos se desarrolla en el marco del Acuerdo de Cooperación Académica entre la Universidad ORT y cinve. El programa ha...

Calculadora Jubilatoria

La calculadora jubilatoria es un desarrollo conjunto de cinve y La Diaria que permite a cada persona contar con un valor aproximado de lo...

La estrategia de Inclusión Financiera de Uruguay

Este trabajo de Fernando Lorenzo, que se ha publicado como capítulo del libro “Banco Central del Paraguay. 70 años. Institución Insignia del Estado. Una...

LA PRODUCCIÓN DEL NÚCLEO INDUSTRIAL EN NIVELES DE UN AÑO ATRÁS

Según los datos publicados hoy por el INE, la industria manufacturera presentó un aumento interanual del 0,6% en enero, pero la industria sin refinería...

Planteos de cinve sobre la Reforma previsional analizados en nota de La Diaria

La nota "La reforma previsional y sus caminos alternativos"  del 25 de Febrero en La Diaria Economía considera los planteos realizados por el Cr. Gustavo Viñales integrante...

Noticias relacionadas