“Teacher Quality and Cross-Country differences in student achievements”

Autores: Gonzalo Zunino y Ana Hidalgo-Cabrillana

Versiones preliminares presentadas en: 

22nd Annual Meeting of the Latin American and Caribbean Economic Association (LACEA). Buenos Aires, Argentina, (noviembre de 2017).
Programa

42 Simposio de la Asociación Española de Economía (SAEe). Barcelona, España, (diciembre 2017).
Programa del Simposio
Acceder al documento.

Royal Economic Society. Annual Conference 2019. Warwik, Inglaterra.
Programa de la Conferencia.

Abstract
This paper proposes and calibrates a micro-founded theoretical model of teacher selection for a panel of 22 OECD countries. Based on the model, I build time series of teacher quality (TQ) for each country, analyse its main drivers and study the importance of TQ in explaining differences in student achievements. In equilibrium the relationship between teacher salaries and TQ is non-lineal and maybe non-monotonic which help us to understand the ambiguous findings in the empirical literature between teacher salaries and student achievements. My proposed measure of TQ is strongly positively correlated with cross-country dispersion in student outcomes, even controlling for student and school characteristics, family background, macroeconomic context and unobservable country fixed effects. The counterfactual exercise shows that cross-country differences in TQ explains approximately 22% of the observed cross-country variance in students outcomes, its effect is quite similar to the family background effect. Initial distributions of population skills are crucial to determine current differences in TQ across countries, while teacher salaries and labour market conditions are of lesser importance.

Keywords: Teacher selection, skills, student achievements.

Para acceder al trabajo en su versión final, por favor, contactar al autor.

Más vistos

Núcleo industrial continúa creciendo a raíz del efecto rebote

De acuerdo con los datos divulgados hoy por el INE, la industria manufacturera creció un 22,9% en el mes de mayo respecto a igual...

Inflación sale del rango meta, de acuerdo con lo proyectado

Según los datos divulgados anteayer por el Instituto Nacional de Estadística (INE), durante junio el nivel de precios aumentó en 0,67%, un dato estrechamente...

Se mantienen en 1,9% las perspectivas de crecimiento del PIB para 2021.

Los proyectos de inversión de UPM y las PPP amortiguan el impacto recesivo de la pandemia El proceso de recuperación de la actividad económica iniciado...

Se espera que la inflación salga del rango meta a partir de junio

La inflación mensual de mayo fue del 0,46%, algo más baja que nuestra proyección puntual (0,54%), cercana a la mediana de expectativas recabadas por...

How effective are training and mentorship programs for entrepreneurs at promoting entrepreneurial activity? An impact evaluation

Autores:   Martin Pereyra, Diego Aboal y Flavia Rovira Publicado en:  SN Business & Economics  28 June 2021 Abstract In this paper, we analyze the impact of a government-sponsored program aimed...

Noticias relacionadas